Jeg har alltid tenkt at man må ha fast jobb for å få boliglån

Emir hadde gitt opp drømmen om større bolig: Slik kunne ekteparet endelig realisere boligdrømmen

Emir hadde nesten gitt opp håpet om å kjøpe en større leilighet til familien. En kunderådgiver i Nordea forandret alt. – Håvard møtte meg som et medmenneske.

 

Bilde av Alma og Emir

Ser lyst på fremtiden. Ekteparet Alma og Emir har endelig fått kjøpt seg en større bolig etter å ha fått god hjelp av kunderådgiver Håvard i Nordea. – Han er en lagspiller og det gir oss ekstra trygghet. Foto: Maren Mosaker

– Nå har vi en bolig vi er stolte av. Det er ingen luksus, men barna har eget soverom og kan få besøk av vennene sine. Vi føler oss som en normal familie, forteller Emir Mujcinovic (38).

Sammen med sin kone Alma (34) ønsker han velkommen i den nye leiligheten i 8. etasje på Kalbakken, øst i Oslo. Emir jobber som sjåfør på den Japanske ambassade, mens Alma er fysioterapeut i kommunen. Etter å ha bodd i Norge i snart åtte år, ønsket de å kjøpe noe større til seg og de to barna.

Det ble et tøft møte med boligmarkedet i Oslo. Selv om begge har stabile jobber og oppsparte midler, var det vanskelig å få finansieringsbevis fra banken. Etter gjentatte forsøk var svaret alltid det samme: Nei.

– Vi kommer opprinnelig fra Balkan, hvor relasjoner er en viktig del av vår kultur. Jeg ble overrasket da banken viste liten vilje til å hjelpe oss, selv om vi oppfylte alle kriteriene til å få lån. De forklarte ikke en gang hvordan ting hang sammen, eller hva vi kunne gjøre for å endre på situasjonen vår, forteller Emir.

Åpen og ærlig

Ved en tilfeldighet ble han satt i kontakt med kunderådgiver, Håvard Hovden Jansen hos Nordea. Her ble familien møtt med en helt annen innstilling.

– Håvard møtte oss som et medmenneske og er oppriktig interessert i å hjelpe. Han så muligheter, ikke bare problemer, forteller Emir.

– Samtidig har han alltid vært ærlig og åpen med meg. Han sa: «Nå må du gjøre sånn og sånn, om ikke så blir vi uvenner».

Emir ler høyt.

– Det er litt «tough love», men det er en væremåte jeg liker.

Relasjonsbank

For kunderådgiver Håvard var det viktig å spille på lag med familien.

– Vi kan ikke kalle oss for en relasjonsbank uten grunn. Det setter ekstra krav til hvordan jeg som rådgiver i Nordea møter kunder som Emir, forklarer Håvard.

Bilde av kunderådgiver Håvard Hovden Jansen

Skreddersyr. Kunderådgiver i Nordea, Håvard Hovden Jansen, er opptatt av å ha et godt samspill med kundene sine. – I motsetning til online-banker, må jeg i Nordea skreddersy i hver eneste sak og da må jeg se hele mennesket, sier kunderådgiver i Nordea, Håvard. Foto: Nordea

Han la vekt på å forstå Emir og familien sin nåværende situasjon og hvilke fremtidsambisjoner de hadde.

– Vi la en plan de kunne følge, slik at jeg kunne strekke meg litt. På den måten klarte jeg å gi dem finansieringsbevis. Det var ikke like mye som de hadde håpet på, men en fornuftig sum som nok til å kjøpe en ny og større leilighet.

Små detaljer kan avgjøre

Gjennom prosessen har Håvard og Emir blitt godt kjent, selv om de kun har hatt rådgivningsmøter digitalt.

– Jeg kommer selv fra bygda og kjenner meg litt igjen i Emir. Jeg er opptatt av å være real og vennlig, heller enn å være formell og bruke avanserte bankuttrykk, forteller han.

– Det er givende å bli godt kjent med kundene og virkelig forstå hvordan bildet er satt sammen. I denne jobben kan du ikke bare tenke innenfor boksen. Det kan være små detaljer som avgjør om du faktisk klarer å hjelpe.

I mobilbanken får du enkelt oversikt over økonomien din

Full kontroll. Emir er strålende fornøyd med måten han ble møtt på av kunderådgiver Håvard i Nordea. Etter å ha samlet alt av lån, forsikringer og sparing på ett sted, synes Emir det lett å ha kontroll over økonomien. Foto: Maren Mosaker

– Føler meg som en premiumkunde

Med Håvard sin hjelp fikk ekteparet et finansieringsbevis på 4,5 millioner. Rett før sommeren kunne de endelig kjøpe treromsleiligheten på Kalbakken.

– Å gi barna våre en harmonisk og trygg oppvekst betyr alt for oss, sier Emir og forteller at han har store ambisjoner for livet i Norge.

– Jeg jobber ekstra mye akkurat nå. På sikt ønsker vi å kjøpe oss et lite rekkehus med en utleiedel og hage. Der skal vi ha noen høner som løper fritt og plante jordbær og grønnsaker.

For å nå målene er Håvard en god støtte som gir veiledning enten Emir lurer på bolig, bil eller sparing.

– Jeg har lovet evig troskap til Håvard og Nordea, sier Emir lattermildt.

– Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg elsker å ha alt samlet på ett sted. Da vi kjøpte oss bil, overførte vi også det lånet til Nordea. Nå har jeg full kontroll og vet at jeg kan ringe Håvard om jeg lurer på noe.

Han smiler.

– Vi er helt vanlige mennesker, men jeg føler meg allerede som en premiumkunde.

 

Klikk her for å snakke med en av oss om din økonomi!

 

 

Del denne artikkelen

Relaterte artikler