ÅRETS GRÜNDER 2019: Sigrun Syverud (t.h.) ble kåret til Årets kvinnelige gründer av Innovasjon Norge i 2019. Her står hun sammen med Hanne Elisabeth Høiesen. FOTO: FJONG/Benedikte L. Berntsen
Tips, råd og dine rettigheter. Foto: Forbrukerøkonom Derya Incedursun, Nordea
Dette må du tenke på før du bestiller ferie
VIL BIDRA TIL EN GRØNNERE FREMTID: Sigrid Wilter Slørstad er leder for bærekraftige investeringer i Nordea Liv. FOTO: NORDEA
– En risiko å ikke ta hensyn til bærekraft
ÅRETS GRÜNDER 2019: Sigrun Syverud (t.h.) ble kåret til Årets kvinnelige gründer av Innovasjon Norge i 2019. Her står hun sammen med Hanne Elisabeth Høiesen. FOTO: FJONG/Benedikte L. Berntsen

Fjong vil revolusjonere klesindustrien fra klimaversting til bærekraftig

Hva om du kunne ha kuttet eget klesforbruk med opp mot 90 prosent og likevel hatt stilige og varierte plagg i klesskapet ditt? Det er akkurat det gründer Sigrun Syverud og teamet i Fjong jobber for.

Produsert i samarbeid med Schibsted Partnerstudio.

Visste du at klesindustrien globalt har et større utslipp enn internasjonal flytrafikk og sjøfart til sammen? Eller at hver nordmenn i snitt har 359 plagg i klesskapet, og at hvert femte av disse sjelden eller aldri blir brukt?

Denne forbrukervanen ønsker startupen Fjong, som har fått hjelp til finansiering av Nordea, å gjøre noe med.

– Nordeas støtte har vært kjempeviktig. At de er så startup-vennlige med et fokus på bærekraft, tror jeg er veldig viktig. Ikke bare fra et etisk perspektiv, men også med tanke på Norge og vår økonomi. Vi må komme oss videre fra den oljebaserte økonomien, sier Fjong-gründer Sigrun Syverud.

– Nesten fullstendig stopp med innkjøp av nye klær

Konseptet til Fjong går ut på at man leier klær til spesielle anledninger eller har et abonnement på hverdagsklær som lar deg rullere på klærne i skapet. For dette ble Syverud kåret til Årets kvinnelige gründer av Innovasjon Norge i 2019.

– Det er en enorm sløsing, og det handler ikke bare om klærne som blir liggende ubrukt, men også om de som aldri når sluttkunden fordi butikkene ikke får solgt dem. I samfunnet er det en forventing om at man skal ha variasjon i klesskapet, men hva om man slapp å kjøpe og eie alt selv og likevel fikk tilgang til klærne når man trengte dem? Vi må endre atferden til folk, og vi ser også at det faktisk skjer med abonnentene våre, sier Syverud, og forklarer at flere av dem rapporterer om nesten fullstendig stopp med innkjøp av nye klær.

– Det er mange som ønsker å konsumere klær bærekraftig, men fortsatt ha en viss variasjon. Målet er å få folk til å innse at man ikke trenger å eie så mye, så lenge man har enkel tilgang på plagg og tilbehør, fortsetter hun.

Les mer: Banebrytende produkt skal gjøre klesbransjen grønnere

Fjong har holdt det gående siden 2017, men det er ikke slik at en revolusjon skjer over natten. Et pågående forskningsprosjekt i samarbeid med Forskningsrådet og BI viser at den største barrieren ligger i å gjøre det så lett som mulig for forbrukeren.

– Det handler om å gjøre brukeropplevelsen så sømløs som mulig, alt fra henting og levering av klær til opplevelsen på nettsidene våre. Vi har bygget en egen søkemotor og jobber med samarbeidspartnere om å utvikle avanserte algoritmer som gjør at plaggene som vises til den enkelte kunde skal være så relevante som mulig. Data-analysene er vårt store fortrinn, sier Syverud.

Vil utenlands

For selv om Fjong høres ut som en klesbedrift, er det i realiteten en teknologi-bedrift. Dataen de sitter på og måten de behandles på, er det som kan sørge for at bedriften virkelig tar av, ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

Det er dit Syverud vil.

– Vi hadde håpet å være der i løpet av 2020, men ting er blitt forsinket på grunn av corona-pandemien. Vi må se det litt an, men vi har rigget oss for det og bygget en plattform som kan skaleres internasjonalt, sier hun.

VIL HA FLERE KVINNER I FINANS: Randi Marjamaa oppfordrer flere kvinner til å ta grep om egen økonomi. FOTO: Nordea

VIL HA FLERE KVINNER I FINANS: Randi Marjamaa oppfordrer flere kvinner til å ta grep om egen økonomi. FOTO: Nordea

Få kvinner i toppen

Randi Marjamaa, leder av Personal Banking i Nordea i Norge, er blant de som ønsker å sette ekstra fokus på kvinner i topp-posisjoner, slik Sigrun Syverud er i Fjong.

Under SHE-konferansen (se faktaboks) i mars, Europas største av sitt slag, snakket hun om likestilling og mangfold i finansverden.

SHE-konferansen

Norsk-initiert konferanse med fokus på likestilling og mangfold, grunnlagt av Heidi Aven og Linn-Cecilie Linnemann i 2014. Har som mål å informere, inspirere og legge til rette for at flere kvinner skal ta steget inn i toppledelse, men også opplyse om fordelene ved å ha jevn kjønnsbalanse i eierskap og investering.

Les mer om SHE-konferansen her

SHE-konferansen er Europas største på området. Med over 80 foredragsholdere ville de nå ut til over 20.000 mennesker i over 100 land fra 5. til 19. Mars.

Blant de over 80 på talerlisten for SHE-konferansen 2021 fant vi statsminister Erna Solberg, tidligere USA-presidentkandidat Hillary Clinton, Islands statsminister Katrín Jakobsdottír, London-ordfører Sadiq Khan, men også profiler som hoppstjerne Maren Lundby og hiphop-komet Musti. Nordea var sponsor for tredje år på rad.

Se hele programmet som var, her

– Hvorfor er det så viktig å snakke om likestilling og mangfold i 2021?

– Det er fortsatt slik at kvinner tar for lite grep på økonomien, både når det kommer til egen økonomi, der de ofte lener seg på partneren, men også i selskaper. Det er en veldig skjev balanse med veldig få kvinner i toppen.

Tallene viser at hun har rett, for ifølge COREs Topplederbarometer for 2020 er den øverste lederen nesten alltid en mann:

14 prosent av de administrerende direktørene er kvinner, og for styreledere er tallet enda lavere: elleve.

I toppledergrupper og styrer er tallet noe høyere igjen, men med henholdsvis 25 og 29 prosent kvinner er det fortsatt et stykke igjen til likestilling.

– Fokuset på diversifisering og mangfold er utrolig viktig, for et selskap må representere befolkningen for å kunne betjene markedet. De forskjellige erfaringene bidrar til mer kreativitet, flere aspekter og mer givende diskusjoner, og dette gjør at man treffer bedre beslutninger, er Marjamaas klare tale.

RUTINERT DAME: Thina Saltvedt skal snakke under SHE-konferansen for fjerde gang. FOTO: SHE

RUTINERT DAME: Thina Saltvedt skal snakke under SHE-konferansen for fjerde gang. FOTO: SHE

– Endring på vei

Nordea-kollega Thina Saltvedt, sjefanalytiker for Sustainable Finance, er enig.

– Det handler om at vi må ha de beste hodene for ta de beste valgene, og da holder det ikke at de som tar beslutningene tilhører 50 prosent av befolkningen. Vi har visst det i 20-30 år, men ikke agert på det før nå. Det er jo merkelig, sier Saltvedt.

Initiativ som SHE, som ansvarliggjør og bevisstgjør gjennom konferanse og indeks, er viktig for å skape endring, ifølge både Marjamaa og Saltvedt.

– Det er viktig med den jevne synligheten, at det diskuteres og blir satt fokus på. Det gjør at man reflekterer, sier Marjamaa.

– Jeg har merket en stor forskjell på kort tid, bare de siste tre-fire årene. Vi ser at det er en endring på vei, også at vi internt får flere og flere kvinner i topposisjoner. Det er inspirerende, sier hun.

Nordea Likestillingsfond

Fond stiftet i 2019 med spesifikke krav til bedriftene det investeres i. Mindretallet av kvinner eller menn på høyere ledelsesnivå må utgjøre minst 30 prosent og bedriften må også ha en klar policy på likelønn, arbeidsvilkår, forfremmelse og karriereutvikling. I tillegg blir Nordeas egen ESG-analyse anvendt i forvaltningen.

14 prosent av globale selskaper er kvalifisert for aksjefondet. I 2020 steg fondet med 6,43 prosent.

Les mer om likestillingsfondet her
Del denne artikkelen

Relaterte artikler