SNUDD SEG RASKT: Nordea ser eksempler på kunder som med nye nettsalgsløsninger har klart å hente inn mye av omsetningen som har gått tapt som følge av krisen. Det sier leder for bedriftsmarkedet i Nordea Norge, Jon Brenden. Foto: Nordea
NORDEAS EKSPERTER: Sjeføkonom Kjetil Olsen, Investeringsdirektør Robert Næss og forbrukerøkonom Derya Incedursun gir deg sine utsikter for norsk økonomi, boligprisene, Oslo Børs og nordmenns privatøkonomi i 2021. Foto: Nordea
Slik blir 2021
Derya Incedursun gir deg tips til åtte skattegrep du kan ta før nyttår. Foto: Nordea
Viktige skattegrep du kan ta før nyttår
SNUDD SEG RASKT: Nordea ser eksempler på kunder som med nye nettsalgsløsninger har klart å hente inn mye av omsetningen som har gått tapt som følge av krisen. Det sier leder for bedriftsmarkedet i Nordea Norge, Jon Brenden. Foto: Nordea

Bedrifter prioriterer nettsalg som følge av corona

Nedstengning og strenge restriksjoner gjør at mange må snu om på hvordan de møter kundene. 2 av 3 bedrifter sier de opplever økt behov for nettbaserte salgskanaler som følge av coronapandemien.

Det kommer fram av en undersøkelse YouGov har gjort på vegne av Nordea. I undersøkelsen har 171 bedrifter blitt spurt om hvordan de opplever endret salgsmønster som følge av coronapandemien. Et klart flertall sier behovet for å utvikle nettsalgsløsninger har økt betydelig.

– Vi ser klare tall på at mange opplever en annen form for konkurranse nå enn forut for pandemien. Nye konkurrenter har meldt seg, samtidig som mange kunder enten foretrekker eller blir tvunget til å handle online som følge av restriksjoner, sier leder for bedriftsmarkedet i Nordea Norge, Jon Brenden.

Flere har snudd om raskt

I undersøkelsen svarer 27 prosent av bedriftene at de opplever et «sterkt behov» for å utvikle nettsalgsløsninger. Ytterligere 41 prosent sier at de opplever økt behov.

– De fleste handler nok mer over nett nå enn tidligere, og for noen bransjer har dette blitt en betydelig omsetningskanal som ikke var særlig fremtredende tidligere. Vi har eksempler på kunder som har snudd om på veldig kort tid, og som med nye netthandelsløsninger har klart å hente inn mye av omsetningen som har gått tapt som følge av krisen, sier Brenden.

Halvparten av de spurte bedriftene sier at de har tatt grep for å utvikle eller forbedre nettsalgsløsninger grunnet coronautbruddet.

– Vi ser samtidig at bedriftene som ikke har foretatt seg noe i perioden, angir mangel på ressurser som hovedårsaker. Da går det på mangel på kunnskap internt i bedriften, mangel på tid eller mangel på penger for investere i bedre løsninger, sier Brenden.

Økt pågang fra kunder

Brenden sier Nordea har opplevd en betydelig oppgang i antall henvendelser fra kunder rundt netthandel.

– Det startet allerede i mars, og vi har egentlig hatt en jevn pågang siden da. For mange er det tekniske og kunnskapsmessige barrierer knyttet til dette, men den utviklingen vi ser nå gjør at mange kan komme styrket ut krisen, sier Brenden.

Del denne artikkelen

Relaterte artikler