GOD AVSTAND: Medarbeiderne har spredd seg utover i lokalet med minst to meters avstand. De får spesielt mange spørsmål om rente, avdragsfrihet og børsuro.
ADVOKATBISTAND: Gjennom et samarbeid med Legal24 Advokatfirma vil nå alle Nordea-kunder ha rett til en gratis samtale med en advokat uten tidsbegrensning. Foto: Nordea
Nå tilbyr Nordea advokathjelp til alle kunder
KRISEPAKKE TIL STUDENTER: Regjeringen har presentert nye økonomiske tiltak under koronakrisen som de mener vil hjelpe studenter som har mistet sin arbeidsinntekt. Foto: Nordea
Krisepakke til studenter
GOD AVSTAND: Medarbeiderne i Ålesund har spredd seg utover i lokalet med minst to meters avstand. De får spesielt mange spørsmål om rente, avdragsfrihet og børsuro.

Dette lurer kundene på

Nordea har for tiden stor pågang av spørsmål fra kunder. Her får du svar på noen av de mest stilte spørsmålene.

Store deler av Norge er på vent. I Nordea er det nesten motsatt, rådgiverne jobber nærmest døgnet rundt for å hjelpe kunder med nye utfordringer i forbindelse med pandemien.

Får mange spørsmål om børsuro

Merete Tøllefsen er kunderådgiver i Tromsø, og svarer på mange spørsmål om blant annet børsuroen.

RÅD OM BØRSURO: Merete Tøllefsen i Tromsø får mange spørsmål om aksjesparing.

RÅD OM BØRSURO: Merete Tøllefsen i Tromsø får mange spørsmål om aksjesparing.

– Pågangen er stor. Kundene opplever situasjonen som veldig spesiell og har mange spørsmål. Noen er engstelige, noen vil ha råd om fondssparingen sin mens andre lurer på hva rentenedgangen betyr for lånet sitt. Behovet for rådgivning er stort der ute.

Merete er en erfaren rådgiver, og kan forklare hvorfor det ikke nødvendigvis er så lurt å selge seg ut nå som markedet har gått ned, og heller sitte «stille i båten» og holde seg til sin opprinnelige plan. Kundene setter stor pris på den beroligende samtalen, kan hun fortelle.

Fikk du med deg denne?: Børsuro, dette må du vite

Spør om rentenedgang og avdragsfrihet

Det er mange av de samme spørsmålene som går igjen hos de som tar kontakt. Det kunder spør mest om akkurat nå, er rente og avdragsfrihet. Nordea har varslet et historisk stort rentekutt på 0,85 prosent. Kombinert med muligheten for avdragsfrihet hjelper dette mange å holde seg flytende økonomisk i denne perioden. Under er en liste over det flest kunder lurer på,  og lenker til hvor du kan lese mer hvis du lurer på det samme.

Aktuell informasjon om koronavirus og din bankhverdag

Får telefoner  og chat døgnet rundt

De som merker aller mest til pågangen er kundeservice, som har åpent 24 timer i døgnet. De får henvendelser fra kunder både i Norge og utlandet.

SVARER DØGNET RUNDT: Enten de sitter på hjemmekontor eller på kontoret svarer de kundene på spørsmål dagen lang.

SVARER DØGNET RUNDT: Enten de sitter på hjemmekontor eller på kontoret svarer Nordeas medarbeidere kundene på spørsmål om rente, avdragsfrihet, refinansiering eller børsuro.

– Medarbeidere har mobilisert ekstra, og flere har sagt fra seg påskeferien for å bidra. I tillegg kommer det godt med at banken har mange studenter som jobber ekstra, og de er gode å ha nå som det er ekstra viktig å opprettholde et godt tilbud til kundene 24 timer i døgnet, sier leder for Nordea kundeservice,  Harald Ulstein.

Blant annet har det kommet inn like mange søknader om avdragsfrihet i løpet av to uker som banken fikk i hele 2019, og rådgiverne behandler dem fortløpende. En kveld fikk for eksempel rådgiveren Samera Ali i Moss en fortvilet telefon fra en kunde som var permittert og ikke kunne betjene lånet som før. Før klokka var 22 samme kveld fikk kunden beskjed om at avdragsfriheten var i orden.

Leder for bankvirksomheten i Norge, John Sætre, er stolt over medarbeiderne som står på døgnet rundt.

– Jeg kjenner på en enorm stolthet og lar meg gang på gang imponere av dugnadsånden og arbeidsviljen blant medarbeiderne, sier Sætre.

Mannen på sykehjem

I forbindelse med regjeringens strenge tiltak er det også mange nye problemstillinger som dukker opp.

Blant annet ble rådgiver Inger Lise Nymoen på Hamar kontaktet av en kunde som hadde kommet i en vanskelig situasjon. Ektefellen som alltid hadde håndtert privatøkonomien var kommet på sykehjem. Hun får ikke besøke ham på grunn av de strenge tiltakene, men regningene fortsetter jo å komme. For en som ikke har vært involvert i dette tidligere var det ganske skremmende å oppleve å stå alene.

Rådgiver Inger Lise tok derfor imot kunden slik at de fikk lagt inn avtalegiroer og hun fikk litt grunnleggende hjelp. Dette ble satt veldig pris på, og den hyggelige damen hadde med en flott tulipanbukett som takk for hjelpen.

– Vi ser at kundene våre trenger oss mer enn noen gang. Av de ansatte rundt om i landet jobber nærmere seksti prosent fra kontoret. Resten har tatt med jobben hjem, og sammen med kundeservice jobber de alle for å hjelpe kundene i en for mange veldig krevende tid, og slik vil vi fortsette å jobbe så lenge det er nødvendig, sier Sætre.

TULIPANTAKK: Inger Lise Nymoen jobber som rådgiver hos acNordea på Hamar.

TULIPANTAKK: Inger Lise Nymoen jobber som rådgiver hos Nordea på Hamar.

 

 

Del denne artikkelen

Relaterte artikler