Dette lurer kundene på
Nordea har for tiden stor pågang av spørsmål fra kunder. Her får du svar på noen av de mest stilte spørsmålene.
Store deler av Norge er på vent. I Nordea er det nesten motsatt, rådgiverne jobber nærmest døgnet rundt for å hjelpe kunder med nye utfordringer i forbindelse med pandemien.
Får mange spørsmål om børsuro
Merete Tøllefsen er kunderådgiver i Tromsø, og svarer på mange spørsmål om blant annet børsuroen.

RÅD OM BØRSURO: Merete Tøllefsen i Tromsø får mange spørsmål om aksjesparing.
– Pågangen er stor. Kundene opplever situasjonen som veldig spesiell og har mange spørsmål. Noen er engstelige, noen vil ha råd om fondssparingen sin mens andre lurer på hva rentenedgangen betyr for lånet sitt. Behovet for rådgivning er stort der ute.
Merete er en erfaren rådgiver, og kan forklare hvorfor det ikke nødvendigvis er så lurt å selge seg ut nå som markedet har gått ned, og heller sitte «stille i båten» og holde seg til sin opprinnelige plan. Kundene setter stor pris på den beroligende samtalen, kan hun fortelle.
Fikk du med deg denne?: Børsuro, dette må du vite
Spør om rentenedgang og avdragsfrihet
Det er mange av de samme spørsmålene som går igjen hos de som tar kontakt. Det kunder spør mest om akkurat nå, er rente og avdragsfrihet. Nordea har varslet et historisk stort rentekutt på 0,85 prosent. Kombinert med muligheten for avdragsfrihet hjelper dette mange å holde seg flytende økonomisk i denne perioden. Under er en liste over det flest kunder lurer på, og lenker til hvor du kan lese mer hvis du lurer på det samme.
- Hva skjer med renta?
- Hvordan søker jeg om avdragsfrihet?
- Hvordan gjør jeg hvis jeg skal refinansiere lånet?
- Hvilke vilkår gjelder for forsikringen på kredittkortet mitt?
- Hvordan oppdaterer jeg BankID på mobil?
- Hva skal jeg gjøre med fondssparingen min?
Aktuell informasjon om koronavirus og din bankhverdag
Får telefoner og chat døgnet rundt
De som merker aller mest til pågangen er kundeservice, som har åpent 24 timer i døgnet. De får henvendelser fra kunder både i Norge og utlandet.

SVARER DØGNET RUNDT: Enten de sitter på hjemmekontor eller på kontoret svarer Nordeas medarbeidere kundene på spørsmål om rente, avdragsfrihet, refinansiering eller børsuro.
– Medarbeidere har mobilisert ekstra, og flere har sagt fra seg påskeferien for å bidra. I tillegg kommer det godt med at banken har mange studenter som jobber ekstra, og de er gode å ha nå som det er ekstra viktig å opprettholde et godt tilbud til kundene 24 timer i døgnet, sier leder for Nordea kundeservice, Harald Ulstein.
Blant annet har det kommet inn like mange søknader om avdragsfrihet i løpet av to uker som banken fikk i hele 2019, og rådgiverne behandler dem fortløpende. En kveld fikk for eksempel rådgiveren Samera Ali i Moss en fortvilet telefon fra en kunde som var permittert og ikke kunne betjene lånet som før. Før klokka var 22 samme kveld fikk kunden beskjed om at avdragsfriheten var i orden.
Leder for bankvirksomheten i Norge, John Sætre, er stolt over medarbeiderne som står på døgnet rundt.
– Jeg kjenner på en enorm stolthet og lar meg gang på gang imponere av dugnadsånden og arbeidsviljen blant medarbeiderne, sier Sætre.
Mannen på sykehjem
I forbindelse med regjeringens strenge tiltak er det også mange nye problemstillinger som dukker opp.
Blant annet ble rådgiver Inger Lise Nymoen på Hamar kontaktet av en kunde som hadde kommet i en vanskelig situasjon. Ektefellen som alltid hadde håndtert privatøkonomien var kommet på sykehjem. Hun får ikke besøke ham på grunn av de strenge tiltakene, men regningene fortsetter jo å komme. For en som ikke har vært involvert i dette tidligere var det ganske skremmende å oppleve å stå alene.
Rådgiver Inger Lise tok derfor imot kunden slik at de fikk lagt inn avtalegiroer og hun fikk litt grunnleggende hjelp. Dette ble satt veldig pris på, og den hyggelige damen hadde med en flott tulipanbukett som takk for hjelpen.
– Vi ser at kundene våre trenger oss mer enn noen gang. Av de ansatte rundt om i landet jobber nærmere seksti prosent fra kontoret. Resten har tatt med jobben hjem, og sammen med kundeservice jobber de alle for å hjelpe kundene i en for mange veldig krevende tid, og slik vil vi fortsette å jobbe så lenge det er nødvendig, sier Sætre.

TULIPANTAKK: Inger Lise Nymoen jobber som rådgiver hos Nordea på Hamar.