SLUE: Svindlerne følger med i mediebildet, og er kreative, sier forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea. Foto: Nordea
SOLCELLELAMPE: Organisasjonen Star For Life jobber med å gi lys til skolebarn. Nordea Private Banking har så langt kjøpt 100 lamper. Foto: Star For Life
Bidra til lys i mørket
SIKRE SKATTEFORDELENE: Forbrukerøkonom Derya Incedursun gir deg oversikt over viktige skattedatoer før årsskiftet. Foto: Nordea
Viktige skattedatoer du må huske på før årsskiftet
SLUE: Svindlerne følger med i mediebildet, og er kreative, sier forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea. Foto: Nordea

Svindlerne utnytter kunder som må legitimere seg

En ny type svindel øker blant bankkunder.

I disse dager jobber norske banker med å innhente gyldig legitimasjon på sine kunder. I henhold til hvitvaskingsloven krever Finanstilsynet at alle banker skal vite hvem kundene sine er. Dette utnytter svindlerne.

– Det er tydelig at svindlerne følger med i mediebildet, og de er kreative i sine metoder, sier forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea.

Lurer til seg personlige opplysninger

Svindlerne hekter seg nemlig på og lager sin egen versjon som er lik den meldingen banken sender ut om legitimasjon. Flere bankkunder har i disse dager fått en e-post eller SMS fra svindlere med beskjed om at kontoen deres er sperret og at de må trykke på en lenke for å få åpnet den igjen.

– Den store forskjellen her er at banken aldri vil legge ved lenker i meldingene til sider hvor vi ber kunder om å logge seg inn eller oppgi sensitiv informasjon, sier Incedursun.

E-posten fra svindlerne inneholder en lenke som sender deg videre til et nettsted der du blir bedt om å oppdatere personlige opplysninger, for eksempel passord, kredittkortnummer, fødselsnummer eller bankkontonummer.

Det har også vært tilfeller hvor kunder har blitt ringt av svindlere som sier at de kan hjelpe med å legitimere deg, så lenge du oppgir fødselsnummer og BankID-detaljer. Disse detaljene bruker svindlerne for å komme seg inn i kundens nettbank.

– Det er viktig å understreke at seriøse aktører aldri vil be deg om å oppgi detaljer som passord og kortnummer, hverken via telefon, e-post eller SMS, sier Incedursun.

Dette bør du sjekke når du får en telefon, melding eller e-post du er usikker på:

  • BankID og BankID på mobil er personlig og ingen andre enn deg selv skal ha til gang til den. Heller ikke banken eller politiet.
  • Se på e-postadressen til avsenderen. Ser den ukjent eller mistenkelig ut, er det bare å slette e-posten.
  • Gå alltid via den offisielle hjemmesiden – klikk deg aldri videre via en lenke
  • Er du usikker? Kontakt kundeservice for å avklare om henvendelsen du har fått er ekte eller ikke
Del denne artikkelen

Relaterte artikler