POP UP-KONTOR: Nordea har åpnet et pop up-kontor på hovedkontoret på Majorstuen i Oslo. Amanda Randen og hennes kolleger er klare for å hjelpe kunder som må legitimere seg. Nederst i artikkelen finner du oversikt over åpningstidene til alle Nordea-kontorene i november. Foto: Nordea
BEST PÅ PRIVATE BANKING: En pris som dette inspirerer oss i vårt daglige arbeid med å hjelpe kundene våre i å nå sine mål, sier Torsten Østensen, leder for Private Banking i Norge.
Nordea kåret til best på Private Banking
TRAINEESAMARBEID: Thommessen og Group Legal i Nordea har inngått samarbeid hvor de søker deg som ønsker muligheten til å være trainee i fem uker i hver bedrift. Foto: Thommessen
Nordea og Thommessen inngår traineesamarbeid
POP UP-KONTOR: Nordea har åpnet et pop up-kontor på hovedkontoret på Majorstuen i Oslo. Amanda Randen og hennes kolleger er klare for å hjelpe kunder som må legitimere seg. Nederst i artikkelen finner du oversikt over åpningstidene til alle Nordea-kontorene i november. Foto: Nordea

Flere tusen bankkunder risikerer å få sperret kontoen

Den siste tiden har tusenvis av bankkunder blitt bedt om å vise gyldig legitimasjon til banken sin.

– Vi skjønner at kunder ikke synes dette er en morsom oppgave, men vi er pålagt dette for å innfri krav fra myndighetene, og for å forhindre hvitvasking, sier John Sætre, leder for privatmarkedet  i Nordea Norge.

– Leverer ikke kunder legitimasjon i tide, må vi sperre kontoene og banktjenestene deres, i verste fall må vi avslutte bankforholdet.

Gjelder hele bankbransjen

Alle banker er lovpålagt å ha oppdatert legitimasjon på samtlige kunder. Dette gjelder alle banker i Norge, og er et krav fra myndighetene. Hensikten bak kravet er å hindre økonomisk kriminalitet og å forhindre hvitvasking.

I Nordea er fristen for å vise legitimasjon 1. desember. Etter dette vil arbeidet med å sperre kontoer starte.

– De kundene som har fått utstedt BankID fra Nordea må møte opp fysisk med gyldig legitimasjon, de aller fleste andre kan legitimere seg i digitale kanaler, sier Sætre.

De som ikke har hørt noe fra banken trenger ikke å foreta seg noe. Det er imidlertid mange som har blitt kontaktet, men likevel ikke har vist legitimasjon.

Skal beskytte mot ID-tyveri og svindel

Mange har i dag kontoer i flere banker, og også kontoer de ikke benytter.

– Vi ser at det er flere tusen kunder som per i dag ikke har gyldig legitimasjon i våre registre. Vi jobber hardt med å komme i kontakt med alle. Men vår frykt er at kunder som benytter oss aktivt som bank, ikke vil legitimere seg innen fristen og da er vi lovpålagt å sperre kontoene deres.

Sætre understreker at selv om man har vært kunde i tretti år, må man likevel legitimere seg.

–  Mange kunder har vi et langt og godt forhold til, de slipper likevel ikke unna, sier han.

Han sier videre at dette er for å beskytte samfunnet og enkeltpersoner mot id-tyveri, svindelforsøk og hvitvasking av penger.

Slik kan du legitimere deg

Det er kun kunder som blir direkte kontaktet av Nordea som trenger å foreta seg noe. På nordea.no finner du mer informasjon om hvordan du kan legitimere deg. I hele november vil Nordea ha utvidede åpningstider for kunder som trenger å møte opp med gyldig legitimasjon. Her finner du åpningstidene for alle Nordea-kontorene. 

Del denne artikkelen

Relaterte artikler