BIKE FIXX: Per Christian Grenan-Grimstad (f.v.), salgssjef i Bike Fixx, Stian Steen-Olsen, adm.dir, Bike Fixx, Håvard Lindtvedt, leder av gründersatsingen i Nordea, og Kjetil Lindblad, serviceansvarlig for bedriftskunder i Bike Fixx under Vext-arrangementet, som har mål om å finne den beste gründerbedriften i Norge. Foto: Nordea
NORDEA NORWEGIAN STARS: Robert Næss lanserer et nytt fond, kun med norske selskaper og ingen selskaper tilknyttet oljeindustrien. Foto: Nordea
Disse norske selskapene er fremtidens stjerner
Fant ut hva kundene egentlig forventer av Nordea Liv
BIKE FIXX: Per Christian Grenan-Grimstad (f.v.), salgssjef i Bike Fixx, Stian Steen-Olsen, adm.dir, Bike Fixx, Håvard Lindtvedt, leder av gründersatsingen i Nordea, og Kjetil Lindblad, serviceansvarlig for bedriftskunder i Bike Fixx under Vext-arrangementet, som har mål om å finne den beste gründerbedriften i Norge. Foto: Nordea

Skal kåre den beste gründerbedriften

Denne uka startet jakten. Gjennom kreativ konkurranse og webtv-serie skal Nordea i samarbeid med Finansavisen finne den beste gründerbedriften i landet.

20 bedrifter var denne uken invitert til Epicenteret på audition. Dette er bedrifter som har klart seg gjennom det første vanskelige oppstartsåret, og som kan vise til at de har evnen til å vokse.

10 finalister

Gjennom to dager skal 20 kandidater bli til ti finalister som Finansavisen skal lage en webtv-serie av. Nordea stiller med både finansiell rådgiving til deltagere og i jury. Første episode lanseres i slutten av september på Vext-sidene i Finansavisen. 

– Kriteriet for å være med i konkurransen er mer enn at man har en god idé og planer for fremtiden. Man skal også ha vist til minst ett regnskapsår med lovende utvikling, sier Håvard Lindtvedt, som leder gründersatsingen i Nordea. Han sitter også i juryen som skal vurdere hvilke av de 20 selskapene som skal være med videre til finalen.

Fikk du med deg denne?: Skal tilby skreddersydde løsninger for gründere

Vinneren får billetter og reise til den internasjonale gründerkonferansen Slush betalt av Nordea, med mer enn 25.000 deltakere. I tillegg får bedriften en promopakke fra Finansavisen og rådgiving fra PWC.  Vinneren blir annonsert på Investordagen 2020.

Nordea er partner fordi banken får stadig flere oppstartsbedrifter som kunder, og Nordea vil etter hvert være selve gründerbanken.

Mobilt sykkelverksted og leasing

Firmaet BikeFixx har nettopp vært på en nervepirrende audition,  og viser frem hva deres bedrift holder på med.

– Vi vil gjøre det lett å eie og bruke en sykkel, sier Stian Steen-Olsen, administrerende direktør i Bike Fixx, samtidig som de viser frem sin mobile verktøytrillekoffert.

Enkelt forklart betyr det at de har et mobilt sykkelverksted, som skal hjelpe syklistene med reparasjoner når de er på jobb.

–Vi drar med sykkelservice til sykkelkundene der de er, og vi drar gjerne til store arbeidsplasser. Da utfører sykkelservice mens du er på jobb.

BikeFixx har inngått avtaler med flere store bedrifter, og har derfor nøkler til sykkelgarasjene rundt omkring. Da kan kunden bestille via nett eller mobil, og sette en liten lapp på sykkelen på jobben. Når sykkelen er klar får man så en regning i Vipps, og kan sykle hjem på nyreparert sykkel.

– Kundene elsker det! De slipper å ta sykkelen inn i en bil og kjøre til verkstedet,  det er jo litt kjedelig å ha oljesøl i bilen. De liker det tidsbesparende og veldig effektive i dette, sier Stian.

I tillegg til sykkelreparasjonen driver de også med leasing av sykler og el-sykler. Det er blitt svært populært, og her ser de et stort potensial i fremtiden.

Disse tre kriteriene må oppfylles

Håvard Lindtvedt i Nordea er imponert over sykkelgutta, og sier at det er tre ting de spesielt ser etter når de velger finalister:

  • Vekstpotensiale
  • At det er et produkt som er i markedet allerede, slik at man kan måle utviklingen gjennom året som kommer
  • Har teamet gjennomføringsevne?

– Dette er utgangspunktet for juryen, forklarer Håvard.  Og så er det greit at det også funker på tv, sier han og smiler. De ti finalistene skal nemlig følges på Finansavisens web-tv det kommende året, og seriens premiere er rett rundt hjørnet.

BikeFixx på sin side er tilfreds med egen innsats under pitchingen.

– Vi er ganske godt fornøyd. Vi fikk frem det vi skulle få frem, selv om det gikk litt fort og vi gjerne skulle sagt mer. Men, jeg tror det gikk bra! sier administrerende direktør og gründer Stian Steen-Olsen.

Her kan du lese mer om Nordeas satsing på gründere.

Del denne artikkelen

Relaterte artikler