Svindlerne prøver stadig ut nye metoder å lure deg på. Her er fem tips til hvordan du kan oppdage forsøk på phishing. Foto: Nordea
Med BodyPay kan du legge armen inntil betalingsterminalen for å betale.
Nordea lanserer BodyPay
Forbrukerøkonom Elin Reitan sier du kan vurdere fastrente hvis du er usikker på om din økonomi tåler en renteøkning på noen prosent. I saken kan du se hva en renteøkning vil koste deg.
Disse bør binde renten
Svindlerne prøver stadig ut nye metoder å lure deg på. Her er fem tips til hvordan du kan oppdage forsøk på phishing. Foto: Nordea

Ikke bit på

“Haster! Kontoen din er i ferd med å utløpe. Hvis du ikke aktiverer den på nytt i løpet av de neste 24 timene, mister du innskuddet ditt. Aktiver kontoen her”. 

Høres det litt phishy ut? Ikke la deg lokke.

Mange av oss har en eller annen gang mottatt en slik e-post eller har i det minste hørt om andre som har. Men hva er phishing? Phishing går helt enkelt ut på å lure godtroende mottakere til å oppgi personopplysninger som kortdetaljer eller nettbankkoder for å stjele pengene deres.

Her er et klassisk forsøk på phishing. E-posten spiller på frykt og vil lure deg til å gi fra deg personlige opplysninger.

Her er et klassisk forsøk på phishing. E-posten spiller på frykt og vil lure deg til å gi fra deg personlige opplysninger.

Heldigvis er det flere ting som kan hjelpe deg med å oppdage forsøk på phishing. Her er fem raske tips:

1. Har du ventet på meldingen, og vet du hvem avsenderen er?

Når du får en melding, kan du stille deg selv to spørsmål: Kjenner du avsenderen? Og: Er meldingen uventet? Hvis det ser ut som om meldingen kommer fra en venn eller et familiemedlem, kan du ringe dem for å få bekreftet at den faktisk gjør det.

2. Tenk deg om to ganger før du åpner vedlegg!

Sjekk hvem meldingen er fra. Og, er det naturlig at e-posten har vedlegg? Et viktig tegn på en mulig ondsinnet e-post er filnavnet. Slutter filnavnet på .exe, har du å gjøre med en programfil som ikke må åpnes. Filnavn som slutter på .jpg og .png, er bildefiler som det normalt er trygt å åpne.

3. Vær forsiktig med lenker

En måte å lure deg til å oppgi brukernavn og passord på, er ofte å inkludere en lenke til en falsk nettside som ser ut som en innloggingsside til en helt legitim side. Ta en titt på siden, og se om alt ser riktig ut når det for eksempel gjelder logo, språk og opplysningene du blir bedt om å oppgi. Hvis det ikke ser riktig ut, må du ikke gå videre på noen måte.

4. Blir du bedt om å oppgi personopplysninger?

Bankene sier alltid at de ikke ber om konto- eller kortinformasjon. Har du noen gang lurt på hvorfor? Det er rett og slett fordi banken allerede har disse opplysningene. Så denne er enkel. Hvis du blir bedt om å oppgi slike opplysninger i e-poster, tekstmeldinger eller på telefonen, sier du bare nei.

5. Hvordan ser grametiken og stavinen ut?

Hvis du mottar en melding med dårlig grammatikk og tydelige feil, er det sannsynligvis svindel. Og, igjen, hvis du er det minste i tvil, ber du avsender om en bekreftelse.

Kort sagt: det er bra å ha en sunn dose skepsis når det gjelder e-poster og tekstmeldinger.

Fikk du med deg denne? Trodde hun hadde funnet kjærligheten – ble svindlet for flere hundre tusen

Del denne artikkelen

Relaterte artikler