Mann som snakker i telefon. Etter at vi innførte åtte-sifret nummer til kundeservice er det billigere å ringe oss for kundene.
Nordea-tekopp med Vipps-tepose.
Vipps, så var Nordea med på laget
Bilde av jordklode og stjerne. Nordea Global Stars
– Du trenger ikke å velge mellom god samvittighet og god avkastning

Det skal ikke være dyrt å ringe kundeservice

1. desember i fjor fikk vi nytt nummer til kundeservice, som sparer deg for penger.

De gamle femsifrede numrene er nemlig dyre å ringe, ettersom teleselskapene har egne satser for disse numrene. Derfor har vi gått fra å bruke 06001 og 06002, til å bruke 232 06001 og 232 06002, for henholdsvis privat- og bedriftskunder.

– Vi satte i gang prosessen med å bytte nummer i mai 2016. Da gikk Forbrukerrådet ut og ba om at bedrifter sluttet å bruke de dyre nummerne. Vi ønsket å gjøre dette til beste for kundene våre, og for oss hadde det ikke noe å si kostnadsmessig, sier Hilde Ulvesli, leder for kundeservice i Nordea.

TV2 hjelper deg har laget et innslag om fem-sifrede numre hvor vi brukes som eksempel på en bedrift som har endret til vanlig telefonnummer. Programmet kan du se torsdag 5. oktober klokken 20:30.

Kundene sparer penger

Kunder hadde også klaget på at det var dyrt å ringe. Noen ringte sentralbordet først, for å deretter bli satt over. Og samtalene kunne bli dyre. Femsifrede nummer er nemlig ikke inkludert i taletid fra mobilselskapene.

– Vi regnet på at en samtale med to minutters ventetid og 15 minutters tale kostet mellom 35 og 40 kroner for kunden. Det ville vi gjøre noe med. Med de nye numrene er det samme pris som lokale samtaler, og for mange betyr det at det nå er gratis, sier Ulvesli.

– Er det fortsatt mange som ringer det gamle nummeret?

–  Det er det nok, men det har vi ikke oversikt over. Vi har valgt å beholde det gamle en god stund til,  og kundene kommer frem dit de skal. Men altså til en høyere pris, sier hun.

Skryt på sosiale medier

Nordea har aldri hatt inntekter på telefonsamtalene til kundeservice. Det har derimot teleselskapene.

– Telenor vil jo tape på dette. Spurte dere dem hva de synes om nummerbyttet?

– Nei.

Kundeservice for privatmarkedet får mellom 3500 og 4000 henvendelser per dag, mens kundeservice bedrift får 500 kundehenvendelser hver eneste dag. Kundesenteret har åpent hele døgnet, 24/7, men de fleste ringer mellom 8 og 16 – eller søndag kveld.

–  Har dere fått klager på at nummeret er blitt vanskeligere å huske?

– Nei, det har vi ikke. Vi har derimot fått mange positive tilbakemeldinger via sosiale medier, der flere har takket oss. Vi  informerer om at det er billigere når vi snakker med kundene på telefonen.

Vil du ringe kundeservice? Da ringer du 23206001 (privat)  og 23206002 (bedrift).

 

 

 

Del denne artikkelen

Relaterte artikler