Bilde av vår robot Nova. Chatboten Nova er bankens mest effektive medarbeider.
lommepenger
Gi 5-åringen ukelønn
Unge i dag må ha god impulskontroll for ikke å gå på trynet. Bilde av far og mor som gir high five til datteren sin.
Unge i dag må ha god impulskontroll for ikke å gå på trynet

Hun er bankens mest effektive medarbeider

Nova er ikke så god på humor, men hun er en racer på å gi kundene gode svar. Til nå har hun fått ned telefonkøene og redusert kundehenvendelser på mail med 30 prosent.

– Kan du en vits?

– Hvorfor måtte roboten tilbake på skolebenken? Fordi den begynte å bli rusten. Den satt tenker jeg!

– Ok, la oss gå over til noe du kanskje kan. Hva er aksjesparekonto?

Aksjesparekonto er en konto som ble tilgjengelig for åpning 1. september 2017. Med en aksjesparekonto slipper du å betale skatt av gevinsten når du selger aksje og fond så lenge pengene står på aksjesparekontoen. Skatt kommer først når du tar ut pengene fra aksjesparekonto.

Bratt læringskurve

Nordea har lansert chatboten Nova for alle person- og bedriftskunder. Til nå har hun 1.000 spørsmål i repertoaret sitt, men hun lærer hver dag og i løpet av høsten vil hun mest sannsynlig ha tredoblet spørsmål hun kan svare på. Nova bruker kunstig intelligens for å forstå hva kunden sier, og for å kunne gi et passende pre-definert svar. Nova er basert på teknologi fra det norske oppstartsselskapet Boost AI.

– Vi ser for oss en fremtid der kunden kan få hjelp på sine egne premisser, når som helst og hvor som helst. Dette er et viktig virkemiddel for fremtidens Nordea, sier John Sætre, leder for privatmarkedet i Nordea. Nova har vært tilgjengelig for liv- og pensjonskunder i Nordea Liv siden i sommer. Der svarer hun om lag 1000 kunder i uken, har to ansatte som trener henne kontinuerlig og har allerede redusert kundehenvendelser på mail med 30 prosent.

– Vi opplever at 70 prosent av henvendelser fra kunden er enkle å håndtere, vi forventer derfor langt mindre kø på telefonen nå når tjenesten er lansert for alle Nordea-kunder, sier Sætre.

Fortsatt mennesker på kundeservice

Sætre legger til at Nova er et fint tilskudd på kundeservice og kan svare på de vanligste spørsmålene.

– Det vil fortsatt være bruk for ansatte på kundeservice, de kundene som ønsker å snakke med et menneske, får selvfølgelig det, sier han.

Test ut Nova

Sjekk her

Les mer om Nova her

Del denne artikkelen

Relaterte artikler