Bilde av vår robot Nova. Chatboten Nova er bankens mest effektive medarbeider.
Kvinne på tur i bygate. tips delingsøkonomien
Så mye er det vanlig å gi i tips
Valuta for pengene

Vil du snakke med en robot?

Chatbot er fremtidens kundeservice. Hvordan er det mulig å ha en fornuftig samtale med en robot?

– Kan du en vits?

–To tomater gikk over en vei….Nei, humor er ikke min sterke side, svarer Nova.

Hehe

– Jeg blir glad når du ler.

– Ok, la gå oss over til det du kanskje kan. Hva er innskuddspensjon?

– Innskuddspensjon er når arbeidsgiver betaler inn et årlig innskudd til de ansattes pensjonsordning. Innskuddet er en fastsatt prosentsats av lønnen. Pengene som blir spart gjennom denne ordningen utgjør pensjonskapitalen for den ansatte.

Robot basert på norsk teknologi

Denne uken lanserte Nordea Liv sin første chatbot Nova. Hun svarer på 500 spørsmål om pensjon og livsforsikring, samt at hun har lært seg å svare hyggelig og smart på spørsmål også utenfor boksen. Nova utvikler seg hver dag og læringskurven er bratt. I løpet av høsten vil hun mest sannsynlig ha tredoblet spørsmål hun kan svare på. Nova bruker kunstig intelligens for å forstå hva kunden sier, og for å kunne gi et passende pre-definert svar. Nova er basert på teknologi fra det norske oppstartsselskapet Boost AI.

Vi forestiller oss en fremtid hvor kunden kan få hjelp på sine egne premisser, når som helst og hvor som helst. Nova er et viktig steg på veien for Nordea Liv, sier Randi Marjamaa, administrerende direktør i Nordea Liv.

Hvordan er det mulig?

Hvordan kan man snakke med en chatbot?

En chatbot er ikke så smart i starten, men den har veldig god hukommelse. Den må trenes og utvikles på lik linje med en ansatt, fordelen er at den aldri glemmer det den får input på, sier Ingvild Moen, leder av Resonate og ekspert på digital kommunikasjon.

Hun skriver også en blogg om teknologi og kommunikasjon. En chatbot er enkelt forklart et dataprogram som mennesker kan samhandle med ved hjelp av språk, skriftlig eller muntlig. Ordet chatbot er satt sammen av to ord. «Chat», som på norsk betyr nettprat og «bot», som i robot. Moen forklarer videre at det finnes to ulike typer chatboter.

Du har en som er regelstyrt, det vil si at får den spørsmål om a, svarer den b. Den andre typen er basert på kunstig intelligens, den tolker ordene dine og gir deg de svarene den tror du trenger. Chatboten lærer av å snakke med folk og analyser dialogen Om en chatbot blir smart avhenger av kontinuerlig opplæring og tilgang til informasjon, sier Moen.

Moen tror ikke chatboten tar over kundeservice helt ennå.

De er ikke veldig smarte enda, og de er ikke i stand til å ta over kundeservice i dag. Men at chatbots er en del av fremtiden, det er det liten tvil om, sier hun.

Randi Marjamaa er enig.

– Nova er et fint tilskudd på kundeservice og kan svare på de vanligste spørsmålene. Det vil fortsatt være bruk for ansatte på kundeservice,  de  kundene som ønsker å snakke med et menneske, får selvfølgelig det, sier hun.

Test ut og spør ut Nova her.

Del denne artikkelen

Relaterte artikler