Derfor bør du ha to reiseforsikringer
sommerjobb
Som ung og uerfaren i arbeidslivet fant jeg meg i ting jeg ikke burde

Takket være denne appen sjekker vi kontoen tjue ganger i måneden

Stadig bedre funksjonalitet har gjort at innloggingene på Nordeas mobilapp øker i rekordfart.

Antallet innlogginger i mobilbanken er doblet bare de siste to årene, og dette tallet øker raskt.

Nordea setter inn store ressurser på å videreutvikle mobilbankens funksjonalitet, slik at stadig flere oppgaver skal kunne løses herfra. Folk flest bruker banken sin oftere enn før, og det har mobiltelefonen æren for.

Sjekker tjue ganger i måneden

I løpet av en måned brukes mobilbanken tre ganger så ofte som nettbanken.  I juni 2014 hadde Nordeas mobilbank omkring en halv million innlogginger, mens tallet i desember 2016 hadde økt til hele 3, 5 millioner innlogginger.  I fjor økte også antallet aktive brukere med over 30 prosent, og antallet innlogginger totalt økte med 40 prosent. I praksis betyr det at en bruker er inne på mobilbanken i gjennomsnitt tjue ganger per måned.

Leder for privatmarkedet i Nordea Norge, John Sætre.

– Vi ser jo en helt voldsom økning i bruken av digitale tjenester, og det skyldes i all hovedsak mobilbanken, sier leder for bankvirksomheten i Nordea Norge, John Sætre.

Slipper å taste lange kidnummer

I 2011 brukte totalt 12 prosent av norske bankkunder mobilbank. På seks år har dette tallet økt til 65 prosent. En av fordelene i mobilbanken er at du kan scanne kid-nummeret på en regning du har fått papir med mobilkameraet. Deretter legger det seg inn automatisk.  Sætre tror mobilbankens popularitet henger sammen med at funksjonaliteten stadig blir bedre.

– Fakturascanning synes jeg er en liten perle i mobilbanken, som kundene synes det er gøy å bruke. Her ser vi også et godt eksempel på hvordan enkle elektroniske løsninger kan gjøre hverdagen enklere. Det eneste vi har gjort er å knytte kameraet du allerede har på mobiltelefonen, til mobilbanken. Vi skal fortsette å komme på slike smarte løsninger, lover Sætre.

Mest brukt

Mobilbanken har de siste årene passert nettbanken som den mest brukte måten å sjekke kontoen og gjøre dagligdagse banktjenester.

– Mobilen har du med deg, og ofte kan det være greit å sjekke saldo og slikt mens du er på farten. Det gjør at folk også ser at de kan gjøre andre tjenester over mobilen, så bruken bare øker, sier Sætre.

Nordea prioriterer nå mobilen for utvikling av digitale tjenester. Stadig lanseres nye funksjoner, og i fjor økte antallet mobiltransaksjoner med 25 %.

– Vi ser at det er masse spennende muligheter innen mobilbank. Vi har allerede lansert et samarbeid med spareappen Spiff, og det vil komme flere spennende nyheter i tiden fremover.

Tror på samarbeid

Sætre tror samarbeid med andre aktører vil bli mer vanlig enn hva det har vært til nå i finansbransjen.

– Vi innser at vi ikke klarer å utvikle alt internt, og det er så mye spennende kreativ kraft som virkelig er helt i front teknologisk rundt oss. Det som er viktig for oss er å lage den aller beste banken for kundene, sier Sætre.

Fortsatt er det kun sju prosent som kun bruker bankens digitale tjenester, men Nordea forventer at dette tallet vil stige kraftig i tiden som kommer.

– Den yngre generasjonen kommer inn som kunder med helt nye preferanser, erfaringer og ønsker for fremtiden. Derfor har vi nok bare sett begynnelsen, sier Sætre.

Les mer om og last ned mobilbank-appen her.

 

Del denne artikkelen

Relaterte artikler